Tuesday, January 25, 2011

pernah dengar 'LOKCHIN'? meh sini aku nak cita

Lokchin.. somtam aroi.. aroi mak mak.. pekebende tu? Lokchin jer k.. yang belakang tu aku main tambah sesuka hati aku jer.. korang tau Lokchin tu ape? ada setengah cakap sate ikan.. tapi yang di Perlis ni bukan sate ikan..

"Lokchin asalnya dari Thailand"

jawapan tu yang diberikan bila aku tanya kawan aku.. sebab before this aku tak pernah dengar langsung.. kawan aku la yang memperkenalkan makanan yang aku masukkan dalam makanan eksotik.. kah kah kah.. macam mana lokchin tu?

"Lokchin ni macam hotdog tapi besar skit.. ada pulut, keladi, udang rimau"

pergh! giloos... hotdog berperisa udang harimau.. korang ada? pernah jumpa? fuyyyooooh.. ni yang terasa hati berdebar-debar dan tak keruan nak makan tang sangga-sangga ni.. dalam hati macam mana la bentuk lokchin ni..

jeng! jeng! jeng!
tadaaaaa...


ni la lokchin.. dalam ni ada ketam, telur puyoh dan sebagainya..


yang aku cakap udang rimau tu, kaler ijau.. yang merah tu pelik kan? mcm daging oink! oink!.. tapi jangan salah sangka.. daging ayam pedas.. sebab dia merah.. cili la kot.


yang aku amik tu.. ayam dan daging berperisa pulut.. dalam tu ada pulut k..


dah bagi kat makcik tu.. aku ingat ble makan terus.. rupanya kena bakar dulu..
kiter bakor jer! bako! bako! ce citer.. ce citer..


itu lah Lokchin.. kat Perlis ada jual di sepanjang pantai Kuala Perlis.. banyak gila kedai.. tapi kawan aku kata..

"kena pilih juga kedai.. sebab sos dia memainkan peranan penting.. sos sedap.. sedap la.."

wa cakap lu.. memang sedap!


ramai juga.. yang berdiri tu semua tengah menunggu turn.. bako! bako jer!


sambil makan dan menunggu bako! tu.. ble la.. ushar-ushar matahari terbenam.. yang nampak bukit-bukit tu ape? cuba teka? ngeh3.. main teka teki pulooooookkkkk~

18 comments:

  1. woi, bwk blik untk aku lokchin

    ReplyDelete
  2. sebelum ni mmg x tao apa nma menda alah tuh .pgl cucuk cucuk je sbb cucuk ngan lidi . hax
    pastu ari tu ada kakak tu gitau nma dia lokchin .hex

    *tp kdg2 was-was nk makan sbb takut ada benda x sepatutnya dlm lokchin tuh .
    heheh

    ReplyDelete
  3. makcik bukan nenek:
    aha.. betul juga tuh!

    ReplyDelete
  4. tetiba rindu kat rumah bila tengok pantai tu :(

    ReplyDelete
  5. penah makan dulu masa pergi umah kakak kat perlis.best.hehe

    ReplyDelete
  6. syazwana:
    hehehehe.. yeke..:)

    ReplyDelete
  7. bukan 3 ni nak pegi perlis, kena try ni

    ReplyDelete
  8. mcm sedap jew..
    bwk r p perlis ea..
    hehe

    ReplyDelete
  9. adie:
    moh kiter ke perlis makan lokchin!

    ReplyDelete
  10. mye:
    jom! gtau jer bile.. heheh

    ReplyDelete
  11. eqa suka yg pulut tu..hehehehe...sedap kan..slalu gak beli klu pi kuala perlis..smlm pun pi gak..tp xbeli pun..sbb da kenyang mkn sotong goreng tepi..hehehe..rasa sonok plak blk duk perlis..malas la nak duk KL dah :p

    Meh baca "EP 7 - Aku Seorang Blogger"

    ReplyDelete

Comment