Monday, January 05, 2015

Kembara Pulau Boracay, Tips dan Aktivti Pulau Berpasir Putih

Story Bali pada bulan November akan publish on February.. jadi layan dulu Boracay.. 

Style of reporting kali ni lain sikit, narrative story.. 

Sebelum memulakan perjalanan ke Pulau Boracay, rakan-rakan sering bertanya ‘Selamat ke nak pergi sana? Tak takut pengganas?’. Terdetik juga sebenarnya di hati, tapi semua itu sama sekali tidak berlaku dan keadaan di sana sangat selamat. Percayalah cakap saya. Penduduknya menjaga dan menghormati pelancong yang datang. Boracay merupakan salah satu pulau kecil yang terlatak di timur selatan asia dan 315KM dari Manila, Filipina yang majoriti penduduknya beragama kristian dan menjadikan aktiviti pelancongan sebagai pendapatan utama. Pulau Boracay atau sebutan Tagalog Bora-Kai pada tahun 2012, telah dianugerahkan pulau terbaik dunia dalam majalah antarabangsa Travel and Leisure. Bagi saya ia memang layak mendapat anugerah tersebut beradasarkan pemerhatian dan pengalaman sepanjang berada di sana selama 4 hari 3 malam. Apa yang menarik minat saya untuk menjejaki pulau ini adalah keadaan muka buminya yang berbukit bukau, berpasir halus, putih dan airnya sejernih kristal di lautan yang menjadi habitat ikan bewarna warni. Pelancong yang ingin menjejaki pulau berpasir putih ini boleh menggunakan dua laluan untuk ke Boracay melalui jalan udara iaitu KL-Kalibo atau KL-Manila-Caticlan. Perjalanan ke Boracay boleh menggunakan pesawat udara dari Kuala Lumpur ke Manila dan mengambil pesawat dari Manila ke Caticlan. Buat kali pertamanya saya bersama rakan ke Boracay dengan menaiki pesawat dari Kuala Lumpur terus ke Kalibo. Perjalanan dengan menaiki pesawat ini mengambil masa lebih kurang 3 jam 45 minit untuk sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kalibo.

Hati mula gundah gulana apabila kapal terbang mula menurunkan kelajuan dan ketinggan apabila pemandangan kiri dan kanan hanyalah kawasan perkampungan. Langsung tidak kelihatan seolah-olah dihadapan terdapat satu kawasan lapangan terbang seperti keadaan lapangan terbang di Malaysia yang agak jauh dari kawasan penempatan penduduk. Landasan lapangan terbang yang pendek dan seolah-olah mendarat di dalam perkampungan membuatkan hati ini terasa sedikit berdebar. Namun, hati yang berdebar bertukar kepada teruja apabila kapal terbang berhenti sepenuhnya. Teruja dengan perjalanan seterusnya untuk sampai ke Pulau Boracay.

Perjalanan bermula dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kalibo, kami perlu mengambil pengangkutan awam untuk sampai ke jeti Caticlan salah satu pekan kecil yang teletak di tepi pantai. Kalibo merupakan bandar yang menjadi hubungan kepada penerbangan-penerbangan antarabangsa antaranya daripada Korea dan beberapa negara lain. Sebaik sahaja keluar daripada terminal ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kalibo pelancong akan disambut dengan pemandu-pemandu pengangkutan awam seperti van dan juga bas yang rata-rata menawarkan harga yang berbeza untuk ke Jeti Caticlan. Salah satu syarikat pengangkutan awam yang terkenal ialah Southwest. Nama saya sudah terpampang di papan tulis Southwest menandakan perjalanan ke Caticlan akan bermula pada bila-bila masa. Supaya kelancaran perjalanan kali ini, urusan tempahan atas talian telah dilakukan lebih daripada sebulan yang lalu seperti urusan penginapan, bas, bot dan teksi. Bagi urusan tempahan bas, feri dan teksi kami membeli tiket secara atas talian di laman web Southwest, Boracay dengan harga 700 peso untuk perjalanan pergi dan balik untuk seorang.

Perjalanan daripada lapangan terbang ke Jeti dengan menggunakan bas Southwest mengambil masa dua jam melalui perkampungan dan jalan yang berbukit bukau. Bagi yang mempunyai minat dalam meneroka alam semulajadi perjalanan dari Kalibo ke Caticlan membuat anda hilang kepenatan dan tidak terasa terlalu lama di atas bas. Bukit bukau menghijau, sawah padi terbentang, air laut membiru seolah-olah menyambut kedatangan pelancong. Sampai di jeti Caticlan, pelancong perlu membayar 75 peso untuk environmental fee dan 100 peso cukai jeti. Setibanya di jeti wakti menunjukkan hampi jam 5.45 petang. Pada waktu ini daripada terminal perlepasan jeti kami berpeluang melihat pemandangan feri dan bot-bot kecil yang sedang mengambil dan menurunkan penumpang berlatarbelakangkan matahari terbenam. Secara keseluruhannya masa perjalanan yang diambil adalah 8 jam termasuk masa menunggu untuk sampai ke Boracay. Waktu di Boracay sama di Malaysia cuma waktu malam lebih awal berbanding di Malaysia. Jam 5.30 petang kami sampai di Jeti kawasan persekitaran mula sibuk dengan aktiviti malam terutamanya perniagaan barangan cendera hati. Petugas Southwest bersiap sedia untuk membahagikan penumpang yang mengambil perkhidmatan mereka ke hotel dengan menggunakan teksi dan van mengikut Stesyen. Terdapat tiga stesyen di Pulau Boracay iaitu Stesyen 1, Stesyen 2 dan Stesyen 3 dimana stesyen yang menjadi tumpuan adalah Stesyen 2. Sampai sahaja di hotel terus Check in dan rehat bagi mengumpul tenaga untuk perjalanan keesokan hari.

 Sunset di Jeti dalam Jam 4.45 petang

 Kedai Souvenir 

Hari kedua di Boracay kami menghabiskan masa satu hari dengan aktiviti Island Hoping dari jam 9.30 pagi sehingga jam 4 petang. Harga yang dikenakan adalah sekitar 800 peso termasuk makan tengah hari. Teruja melihat keindahan alam ciptaan tuhan dengan pasir memutih dan air yang jernih seperti kristal yang belum saya temui di mana-mana pulau yang saya sudah pergi sebelum ini. Aktivti ini bukan hanya menumpukan kepada snorkeling malah pelancong juga akan dibawa ke satu pulau yang dipanggil Crystal Crove dengan bayaran 200 peso seorang sebagai bayaran masuk. Tidak terucap dengan kata-kata, kaku seketika apabila melihat laut membiru menghempas batu pulau yang membentuk pelbagai corak akibat tindakan ombak dan air laut pasang surut. Berdasarkan pemerhatian, Crystal Crove saya boleh kategorikan sebagai bukit yang menjadi pulau disebabkan bentuk muka buminya yang berbukit bukau, berbatu dan kurang tumbuhan hijau. Terdapat pondok-pondok yang berbumbungkan atap seakan-akan daun rumbia. Tenang dan terindah itu sahaja perkataan yang dapat diungkapkan ketika berada di pulau ini. Kemudahan lain seperti kedai minuman dan tandas awam juga disediakan bagi pelancong yang memerlukan. Selesai melawat Pulau Crsytal Cove, petugas bot menaikkan sauh menandakan bot akan bergerak menuju ke tempat seterusnya.

Bot dipandu dengan berhati-hati disebabkan pada ketika ini ombak setinggi satu meter dan keadaan menjadi sedikit kelam kabut apabila bot mula bergoyang kiri dan kanan. Pemandu bot yang memberi senyuman dan tidak lokek ilmu cuba untuk menenangkan pelancong-pelancong yang datang dari kepelbagaian negara bertindak memberi sedikit penerangan mengenai tempat dan cara yang betul untuk snorkling melihat hidupan alam di dasar lautan untuk aktiviti seterusnya. 

Selesai aktiviti Island Hoping kira-kira jam 4 petang, kami pulang ke hotel. Pada sebelah malam di Pulau Boracay sangat meriah dengan tempat-tempat makan dan hiburan. Pelbagai jenis kedai menawarkan pakej makan malam dari mahal sehingga murah dan kebanyakannya tidak halal. Mencari makanan halal satu cabaran buat kami. Sebelum tiba di Boracay, saya bersama rakan bersiap sedia dengan satu senarai kedai-kedai makanan halal yang dicari di internet. Tetapi apabila tiba di kedai tersebut pelayan mengatakan kedai mereka bukan kedai yang menghidangkan makanan halal. Sedikit kecewa dan kami tidak berputus asa. Pilihan seterusnya adalah kedai makanan arab The Kingdom of Boracay di Station 3. Kedudukan kedai yang jauh daripada pantai dimana kedudukan lorong adalah sebelah bangunan Hotel Red Coconut. Satu set beriyani ayam dan satu minuman ringan berharga 440 peso. Perut sudah tidak berkeroncong, perjalanan diteruskan untuk membeli sedikit cendra hati untuk dibawa pulang. Sangat banyak kedai yang menjual cendera hati di laluan berjalan kaki di tepi pantai dengan harga berbeza yang dibuka pada jam 5 petang sehingga jam 12 malam. Perbezaan antara satu kedai dengan kedai yang lain agak tinggi. Satu fridge magnet sekitar 50 peso dan 7 gantungan kunci yang boleh dikukir atau ditulis nama sekitar 100 peso manakala tshirt untuk dua helai harganya sekitar180 peso. Sudah pasti tawar menawar amat diperlukan dalam urusan jual beli kerana rata-rata kedai hanyalah kedai biasa yang wujud pada waktu malam di tepi pantai. 

 Kreatif hasil tangan anak muda, kalau dah bergambar kat sini hulu-hulur la skit


 Pemandangan dari tempat breakfast Hotel La Carmela jam 9 pagi

 Boleh tido-tido kalau still mengantuk

 Air jernih!

 Bersama Rizan, dia lah yang mengaturkan segala aktiviti


 Crystal Crove Island


Mandi manda tengok Nemo


Hari ketiga pada sebelah pagi kami menghabiskan masa untuk bersiar-siar sekitar sepanjang pantai di Boracay kerana pada waktu petang aktiviti ATV ke Mt Luho sudah ditempah. Jika ke pesisir pantai, ramai pemandu pelancong menawarkan pelbagai pakej dan penjual barangan seperti monopod dan sebsgainya akan menghampiri pelancong. Berjalan-jalan sehingga perut mula berasa lapar, melihat kepada senarai kedai makan yang telah dibuat kami memilih kedai No 74 di D’Talipapa yang merupakan satu-satunya gerai makanan islam. Satu kekeliruan mungkin timbul apabila sampai ke kedai cendera hati no 74 apabila langsung tidak menyerupai kedai yang menjual makanan. Pelanggan cuma perlu bertanya kepada jurujual ‘lunch’, ‘dinner’ sebagai kata kunci dan jurujual tersebut akan suruh masuk ke dalam kedai tersebut dimana di belakang terdapat satu tempat untuk menjamah makanan yang boleh menampung kapasiti 10 orang dalam satu-satu masa. Semasa makan tengah hari saya dan rakan memilih kedai 74 ini sebagai tempat menjamu selera. Masakan mindanao ayam dan ikan gorang untuk dua orang makan hanya 120 peso. Namun, tempat menjamu selera ini amat berbeza sekali dengan kedai-kedai makan di Malaysia dari segi kemudahan dan pemilihan makanan dan minuman. Minuman yang diberikan hanyalah air kosong sahaja.


Pada sebelah petang jam 3 petang, kami meneruskan aktiviti ATV Mt Luho. Perjalanan dengan menggunakan teksi beroda tiga mengambil masa 15 minit daripada hentian D’Mall menuju ke satu tempat yang diberi nama Dreamland dengan bayaran 50 peso. Pakej aktiviti ATV dengan bayaran sebanyak 750 peso termasuk bayaran masuk ke Mt Luho. Perjalanan dengan menggunakan ATV ke Mt Luho mengambil masa selama 15 minit untuk sampai ke pelantar pamandangan bagi melihat keindahan Pulau Boracay daripada atas bukit. Perjalanan melalui kawasan perkampungan penduduk Boracay yang rata-rata pekerjaannya adalah sebagai pekebun sayur. Sampai sahaja di kaki bukit pelancong perlu mendaki bukit dengan menggunakan tangga yang disediakan selama 10 minit. Hilang kepenatan apabila sampai di pelantar pemandangan. Pemandangan Boracay penuh dengan bangunan-bangunan hotel dan di laut kelihatan payung-payung aktiviti parasailing. Sejuk mata memandang dengan melihat tumbuhan hijau dan lautan biru yang terbentang.


 Hair Braid ni ada dalam wishlist kat Boracay, jadi buatla.. dalam 200 peso

 Pemandangan daripada Mt Luho dengan menaiki ATV.. gambar naik ATV tak dop sebab masing memandu secara berhemah *poyo

Hari keempat, merupakan hari perjalanan pulang di mana pihak Southwest meminta kami menunggu di lobi pada jam 9.30 pagi untuk perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kalibo. Jauh disudut hati untuk pulang, tapi apakan daya. Kapal terbang AK609 dari Kalibo ke Kuala Lumpur bakal berlepas pada jam 3.15 petang. Secara keseluruhannya, Pulau Boracay wajib dilawati bagi penggemar aktiviti pantai. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan di Pulau ini antaranya Helmet Diving, Island Hoping, ATV, Ariel Point Cliff Diving, Parasailing, Flying Fish, Scuba Diving, Zorb, Zipline, Bug Car dan Sunset Sailing boat. Empat hari tiga malam sebenarnya tidak mancukupi bagi melakukan semua aktiviti ini jadi kalau ada masa maka tidak mustahil Pulau Boracay bakal menjadi destinasi percutian sekali lagi. 





Tips yang boleh saya kongsikan bersama:
  • Airport Tax - 500 peso
  • Pemilihan hotel buatlah pilihan yang terbaik sebab ada ingin bercuti release segala stress jadi  saya cadangkan station two.. malamnya meriah boleh tempah di Agoda.Com
  • Pemilihan makanan halal tak banyak, boleh pergi ke gerai no 74 D'talippapa atau kedai makanan arab The Kingdom of Boracay
  • Kalau nak beli souvenir, fridge magnet beli ja di D'Talippapa dalam 50 peso satu.. 
  • Untuk kenderaaan daripada Kalibo Airport boleh tempat online di sini -> Southwest
  • Untuk aktiviti kalau tak nak rungsing nak pilih, boleh minta Rizan Nogales aturkan.. ni email 
    dia (rizan0104@hotmail.com)

Kos
Perbelanjaan
Tiket penerbangan
RM630 (normal) *bkn promo
Penginapan di La Carmela d Boracay, Station 2
RM220 X 3  malam = RM660/2 pax =RM330
Southwest (Bas, Ferry dan Teksi) pakej online pergi dan balik
RM55
Makan sepanjang 3 hari
*ada bekalan spt megi dan roti
RM35
AKtiviti untuk 2 hari
Islad Hoping dan ATV
1500 peso = RM117.90
*Hotel boleh pilih.. murah ada, mahal pun ada.. bergantung..

*tiket boleh ambil time promo.. lagi murah.. kalau bawah RM600 tu kira ok la..



Appendix 
Activity by Rizan Nogales (rizan0104@hotmail.com):

Island hopping - group tour (Allen B Fun Tour)
- 800p/pax, from 10am to 4pm
- inculding unlimited BBQ lunch, soft drinks and 2beers
snorkeling 2~3times and goggles
tour to Puka beach (if the wave is not heavy)
tour to crystal cave
and Crocodile Island is view
- not including
crystal cave entrance fee 200p/pax
and snorkeling fee 20p/pax.

Ariel point cliff diving - group tour (Boracay Beach Club)
- 2000p/pax
- 11:30am to 4:30pm
- including unlimited BBQ lunch, soft drinks & beers
snorkeling & goggles, kayaking,
and you can jump there at Ariel's Point
Note1: Need deposit 500p/pax for booking when we first meet. Cancellation must before 7:30am on that day, so that i can get refund for you.
Note2: if the wave is heavy there, the company will cancel the tour, you can change to other day or get refund.

Parasailing - double or triple fly
- 1600p/pax (start in Nov)
- 15mins
- need 1H in total including
transfer and playing
Note: if have promo, its about 600~1300p/pax up to. But because promo is changeable, in case misunderstanding, i will update again the price when you here.

Helmet diving
- 500p/pax, including cd (photo & vedio)
- 15mins
- need 1H in total including transfer and diving

Flying fish
- 600p/pax if 3pax (minimum of 3pax)
- 500p/pax if more than 4pax
- 15mins

Scuba diving
- 3000p/pax, including all
equipment, chinese or english instructor,
certification and cd (images & vedio)
- 30~40mins under water depend on situation,
- need 3hrs in total inculding diving, lesson and transfer.

Zorb
- 380p/pax

Zipline (longest one in boracay)
- 900p/pax
- including zipline first and Cable car for going back.

Bug car
- 1500p/unit, good for 2pax
- 1H
- not including Ocean Tower (or Mt. Lohu) entrance fee 50p/pax

ATV
- 700p/unit, good for 1pax
- 1H
- not including Ocean Tower (or Mt. Lohu) entrance fee 50p/pax

Land tour (use traditional trcycle)
- 700p/unit, 2hrs, good for 2pax private
- tour to puka beach and Ocean Tower
- not including Ocean Tower (or mt. l
Lohu) entrance fee 120p/pax

Sunset Sailing boat
- 200p~300p/pax for sharing boat depend on situation
- 30mins sailing around sunset time.
Note: because the weather is changeable and sometimes many tourist but the boat is limited, i cant promise the best sunset, but i will try my best. Hope your understanding.


Catatan Perjalanan: 20-23 November 2014
Mabuhay!
Selamat Bercuti! 
Kalau ada pertanyaan boleh terus e-mail ke zwairy86@gmail.com

12 comments:

  1. info menarik dan sgt membantu.. senang nnt shin nk pegi .. terima kasih ek

    ReplyDelete
  2. Asslamaualaikum ,saya nak tanya .,saya dan rakan rakan saya nak pergi pulau boracay tapi saya tak tahu macam mana nak deal pakej dri turun fly hingga sampai ke hotel ?saya minta jasa awak untuk terang kan pakej pakej yang murah...

    ReplyDelete
  3. hi awk..nak tanya..kalau solo travel utk lady selamat tak pergi boracay? tq

    ReplyDelete
  4. Boleh tanya x? Bulabog beach dgn white beach jauh x? Ingat nak check in dekat isla kitesurf area bulabog beach. Betul ka eja?

    ReplyDelete
  5. Terbaiklah...tqsm 4 all d in4 =D

    ReplyDelete
  6. Info yg mnrik..thanks..mmg plan untuk ke boracay...kalo free blh cll saya untuk saya tanya sikit tntang pakej boracay 01126494950

    ReplyDelete
  7. Info yg mnrik..thanks..mmg plan untuk ke boracay...kalo free blh cll saya untuk saya tanya sikit tntang pakej boracay 01126494950

    ReplyDelete
  8. tumpang tanya, masa dekat sana ada perasan tak kedai runcit jual barang2 dapur. Sebab saya plan untuk masak di sana. tqia

    ReplyDelete
  9. barang dapur kena g pasar dtalipapa..

    ReplyDelete
  10. Rizan tu okay tak?
    Plan nak gi sana bulan april.
    better carik awa-awal ke cari kat sana je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rizan OK.. cari kat sana pun ok.. macam-macam pilihan.. tapi kalau pack better cari awal-awal :)

      Delete

Comment