Thursday, November 30, 2017

Apa yang menarik di Cebu?

Sebenarnya perancangan ke Cebu dilakukan dalam masa yang sangat singkat. Boleh dikatakan setiap hari saya membuat carian maklumat mengenai Cebu dan foto-foto yang boleh membuatkan jari ini tidak senang untuk mencari tiket dari KL ke Cebu. Alang-alang cuti Deepavali serentak bersama dengan cuti sekolah dan cuti pertengahan semester, alasan agak kukuh untuk menenangkan fikiran seketika daripada urusan kerja.


Jadi perancangan yang kurang daripada dua bulan ini, Alhamdulillah berjaya. Terima kasih travel mate. Perjalanan dari KL ke Cebu memakan masa lebih kurang empat jam penerbangan melalui ruang udara borneo dan seterusnya memasuki ruang udara antarabangsa filipina. Tiket yang saya tempah ketika itu adalah pada jam 6 petang waktu tempatan dan sampai di Mactan International Airport pada jam 10 malam. Untuk pengetahuan semua waktu Malaysia dan Cebu adalah sama. Cuma paginya cerah jam 5.30 pagi dan maghrib pada jam 5 petang tika matahari mulai gelap disulami dengan cahaya bulan yang kian menerangi alam.


Segala perjalanan dan jadual saya di Cebu diuruskan oleh Bianca, warga tempatan Cebu. Baik orangnya. Sampai sahaja di lapangan terbang, pemandu sudah sedia menunggu di ruang menunggu untuk ke motel di kawasan Alegeria. Masa yang diambil pula hampir tiga jam masa perjalanan. Jadi sampai di motel sekitar jam 2 pagi. 

Aktiviti pertama pada hari kedua yang tidak sampai 24 jam mejejaki Cebu dimulai dengan Canyoneering Trekking. Kawasan yang diberi nama Badian ini mempunyai satu tempat aliran air terjun yang seakan-akan Grand Canyon pemandangan kiri dan kanannya. Jadi pelancong perlu melalui kawasan tersebut sehingga check point terakhir iaitu air terjun Kawasan. Aktiviti ini merupakan aktiviti popular yang wajib dicuba oleh penggemar-penggemar pelancongan alam dan budaya. Kenapa?










SubhanAllah.. kawasan yang hijau bergunung ganang dengan air yang sejernih kristal membuat diri ini terpukau akan keindahan ciptaanNya. Sebelum trekking kena mematuhi peraturan pakaian yang telah ditetapkan. Jaket dan topi keselamtan dan kasut terutamanya. Sebab perjalanan megambil masa empat jam. Ya. Empat jam untuk perjalanan 10KM. Tapi jangan risau. Empat jam tu rasa macam sejam ja sebab mata anda akan dihidangi dengan suasana tumbuhan alam flora yang indah dan merentasi air terjun yang berbeza ketinggian.



Habis aktiviti Canyoneering balik ke motel, rehat dan jam dua perlu bergerak ke Osmena Peak. Kawasan pergunungan yang mempunyai panorama indah berdasarkan bacaan saya melalui travel blogger yang telah sampai ke sana. Tapi rezeki saya untuk melihat kawasan Alegeria dari puncak Osmena tidak tercapai disebabkan oleh kabus tebal dan hujan. Jadi masa yang sesuai menurut guide yang membawa saya ke puncak ini adalah pada waktu tengah hari atau pagi.


Oh. Lupa. Satu perkara menarik yang saya ingin kongsikan, perjalanan ke Osmena Peak daripada motel adalah satu jam tepat dengan menaiki motosikal melalui kawasan perkampungan. Sisi lain yang menarik bagi saya sepanjang satu jam perjalanan. Kiri dan kanan terdapat kawasan pertanian, penternakan dan penempatan. Sama seperti Malaysia, cuma mereka bergantung kepada sektor pertanian semata-mata dan bagi penduduk yang mempunyai kewangan yang kukuh, mereka akan melaburkan wang mereka dalam sektor pelancongan dengan membeli kenderaan seperti motosikal dan kereta serta peralatan-peralatan yang sesuai dengan aktiviti pelancongan setempat. 

Keesokan harinya, pada jam tujuh pagi saya bersama rakan perlu check out dan meneruskan perjalanan. Aktiviti pertama pada hari ketiga di Cebu, snorkeling bersama jerung di Oslob. Kawasan Oslob agak padat. Berkemungkinan kawasan ini merupakan lubuk bagi penduduk mencari rezeki bagi meningkatkan taraf hidup mereka dalam aktiviti pelancongan.




Pelancong yang datang dari pelbagai negara, bukan sahaja daripada Malaysia, malah dari negara barat, timur tengah dan negara-ngara asia. Pelancong akan diberikan sedikit taklimat mengenai apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan sepanjang berenang bersama-sama jerung. Kawasan ini pada awalnya seperti kawasan-kawasan lain di Cebu, cuma pada sekitar tahun 2000 penduduk secara kebetulan ternampak jerung dilaut dan mula menjinakkan dengan memberi makan setiap hari. Sehingga harini, kawasan tersebut merupakan kawasan yang telah dijaga dengan rapi oleh pihak berwajib untuk memastikan kawasan ini terpelihara dan tidak tercemar oleh perbuatan manusia yang tidak bertanggungjawan sehingga memberi kesan kepada hidupan marin, terjejasnya ekonomi penduduk sekitar. Cuma dari kemudahan yang disediakan belum lagi memuaskan.





Selesai cuci mata bersama jerung, dalam keadaan hujan lebat perjalanan diteruskan ke Pulau Sumilon. Bagi saya lebih baik pulau-pulau di Thailand berbanding Sumilon Island ni. Hanya pulau semata-mata. Selesai melawat Sumilon perancangan seterunya adalah ke satu kawasan air terjun. Tapi cuaca tidak menginzinkan dengan keadaan hujan yang semakin lebat. Terpaksa akur dengan cuaca jadi perjalanan diteruskan ke bandar Cebu untuk pulang ke Malaysia. Bagi pelancong yang ingin mencari makanan halal salah satunya adalah kedai Persian Palate Restaurant, Mango Square Mall.

Sumilon Beach

Saya kongsikan Itinerary. Boleh click pada Iti dibawah dan cetak sebagai rujukan: 



Tips:

  1. Mestilah bawah wang yang mancukupi.
  2. Makanan - bawa makanan secukupnya seperti Brahim nasi goreng, arab dan sebagainya. Bawa roti dan tuna supaya boleh dimakan dimana-mana jika perut berkeroncong. Makanan dalam tin tidak digalakkan jika anda tidak check in luggage.
  3. Ubat-ubatan - minyak angin dan ubat-ubatan lain jika perlu
  4. Bagi aktiviti Canyoneering bawa kasut yang sesuai. Trekking dalam air, atas batu, tanah dan akar pokok.
  5. Sediakan wang 700 peso untuk cukai lapangan terbang semasa pulang.
  6. Boleh email jika ada sebarang pertanyaan: zwairy86@gmail.com

1 comment:

  1. Hi, glad to hear your story in Cebu.
    Cebu is nice place to visit, hopefully I can go there :)

    Thank you for sharing!

    ReplyDelete

Comment