Monday, December 27, 2010

Amazing Thailand (Hatyai) - Pekan Hatyai

Sawadikap~

semalam sempat juga la berjimba di negara orang iaitu Hatyai Thailand.. aku tumpang rombongan cik pipit and family ke sana dengan menaiki commuter Toyota.. van besar yang selalu nampak kat Thai.. bapak besar gila. dalam kerusi empuk, kiranya mewah la.. tabik spring kat pakcik driver tuh.. coz mampu beli van mcm tu.. dalam van tu ble muat 13 orang.. ktorg g dua biji van..

berkumpul 8 pagi dekat sempadan.. cop passport dan boleh meneruskan perjalanan ke destinasi pertama.. iaitu tadaaaaaaaaaa... Pekan Hatyai.

berkumpul.. untuk mengisi form untuk dimasukkan dalam passport.. sediakan wang RM1 semasa cop passport di sempadan Thai.. kalau tak sediakan.. anda akan bermasalah.. sana sini Rasuah~


pastikan anda menukar wang yang secukupnya.. aku tukat tak banyak.. 1500 ja.. dalam baht.. ngeh2.. dalam RM.. pandai la convert sendiri.. pastikan anda menukar wang di Malaysia.. kerana pekerja money changer kat sana.. sepatah haram pun tak tau cakap melayu.. first aku nak tukar rm52 ringgit.. dia buat muka hairan dan tanya aku dalam bahasa Thai.. sudah. last bagi ja genap rm50.. senang..


Pekan Hatyai yang penuh dengan kesesakan teksi dia ala tut tut.. kepada kaum adam.. "amaran" anda akan mudah tergoda untuk menginap disana.. jika anda lihat.. poster-posternya.. keh keh keh..


sesi tawar menawar.. pasar Hatyai.. auntie ni boleh tahan juga.. cakap BI tak reti.. Melayu apa tah lagi.. jadi.. pengantara untuk menawar adalah kalkulator.. dia tekan 200 bath.. aku tekan 100 baht.. dia tekan lagi 180 baht.. aku tekan lagi 100 baht.. last.. 150 baht.. aku tekan lagi 100 baht.. Medai! kami kuar.. dia panggil.. Ok.. One hundeled bath.. ok2..ok..


ni salah satu poster.. aku tak sempat amik poster besar gambar pompuan bogel... bukan patung, tapi manusia yang bernama perempuan.. besar gedabak.. terkejut aku.. konon-konon masa lalu tu buat-buat tak nampak juga la.. tapi mata ni asyik nak tertengok ja..


sudut kaki lima


tadaaa...


pemandangan dari atas.. lorong-lorong gelap.. eh. cerah.


makanan jangan risau.. ada satu tempat yang aku g ni.. ada kedai makanan islam.. tapi kena cari gakla.. tak mahal.. murah sahaja.. set hidangan di atas cuma 60baht..

bagi aku pekan Hatyai ni.. untuk membeli barangan siam.. baik g padang besar kat perlis.. jauh beza harganya.. atau wang kelian.. tapi ada juga barangan yang jauh lebih murah dengan Malaysia.. spt barangan elektronik.. apa-apa pown.. aku rasa suasana malamnya lagi meriah :P

next entry.. HATYAI ICE DOOM.. hang jangan tak tau.. Hatyai ada tempat sejuk mcm negara eropah beb...

9 comments:

  1. hatyai tu ada rumah maklang kte! haha.

    kalau nak makan, mostly abah akan cari restoran arab je. tapi salunya makan kat umah mak lang je.

    :D

    ReplyDelete
  2. F
    U
    U
    Y
    O
    O
    O

    best!

    ada x ole2 tuk wan sempena jwb questionnaire??

    lalalalalala

    =_=

    ReplyDelete
  3. wahhh jalan skan ehh hehe
    nk ole ole hehe

    ReplyDelete
  4. wah..bestnye!

    Latest Entry:
    http://danieldeadie.blogspot.com/2010/12/hadiah-misteri-project-qarl-15.html

    ReplyDelete
  5. wow.
    jalan2 kat thai?
    menarik.
    XD

    ReplyDelete
  6. faiz:
    best2.. jom!

    syazwan:
    huhuhuhuhu.. cari fridge magnet and segala bagai tak terjumpa:)

    fatin:
    gambar jer ole2nya:)

    arina:
    hehehehe:)

    adie:
    best2

    zami:
    memang menarik:)

    ReplyDelete

Comment