Saturday, August 13, 2011

Adus termakan la pulak pagi ni

ketika bersahur apa makanan yang paling menyelerakan? kiranya selera tak sangga-sangga? bagi aku cukuplah sekadar ikan pekasam dan juga telur masin.. fuh!!! nampak yang ni pun dah cukup bagi aku..

pagi-pagi kena ada telur masin.. tak kira la makan ke tak pagi tu.. tapi nak tengok juga telur masin ada atas meja semasa bersahur.. telur masin ni aku boleh katakan ia mempunyai aura untuk menambat selera makan.. bukan kerana warna telurnya, mungkin tahap kemasinan yang tinggi.. dulu aku ingat telur masin ni diperbuat daripada telur ayam rupanya bila disiasat balik diperbuat daripada telur itik.. terus tak makan sekejap.. sebab aku tak bapa minat makan makanan eksotik ni.. itik, burung, arnab, kancil dan sebagainya aku letak dalam satu kumpulan makanan sebagai makanan eksotik.. hak3.. mybe sebab tu kurus kot.. itu semua makanan berkhasiat.. untuk puasa kali ni telur masin aku ditaja oleh Kak Ton.. Kak Ton ni sepupu aku.. hak3.. thanks kak ton.. nanti kak ton nampak cantik muda lagi beseri-seri macam kawasan beseri juga..


yang kedua pekasam.. pekasam ni orang-orang kampung macam aku ja makan.. orang bandar tak makan.. busuk katanya.. ish3.. tak faham aku.. pekasam pun ada banyak jenis ikan.. ikan lampam dan sebagainya.. tapi, yang paling sedap.. pekasam puyu. Wa cakap lu.. Superb! goreng dengan cili kering dan juga bawang.. dulu aku pernah bagi kawan aku Baizura makan.. Baizura ni memang betoi-betoi orang bandar.. rupanya dia pun tertarik dengan pekasam.. katanya sedap makan dengan sup... aku bengong sekejap. Rasa janggal pekasam makan ngan sup.. pekasam ni sebab menjadi daya tarikan cer teka? sebab masam? betoi... tadi sebab masinkan? hak3.. untuk bulan puasa tahun ni stok pekasam telah ditaja oleh mummy sally.. mummy sally bagi banyak sangat.. kiranya cukup untuk makan satu bulan.. bulan puasa.. thanks mummy.. sapa nak beli pekasam puyu boleh contact aku.. nanti aku roger mummy sally.. kot-kot la teringin kan..

5 comments:

  1. dua2 tue mmg tarikan masa perut lapa...ikan pekasam tue kalau tgh goreng...bau dia perrggghhhhh...

    ReplyDelete
  2. wah usahawan puyu pekasam..hebat
    aik termkan..tak pose la ni
    haha
    hurmm same menu telur masin sahur td.kiki
    ala zue makan sikit je pon

    ReplyDelete
  3. wah usahawan puyu pekasam..hebat
    aik termkan..tak pose la ni
    haha
    hurmm same menu telur masin sahur td.kiki
    ala zue makan sikit je pon

    ReplyDelete
  4. Btol ke termakan ke gimik je..huhu..Huu telur masin sedap..Ikan pekasam tu xtry lg btol2x tp teringin.. =)

    ReplyDelete
  5. dua2 best. time sahur ada tu ja dh ckup. hehehehe

    ReplyDelete

Comment