Monday, November 14, 2016

Ada apa dengan Kobe dan Osaka? Pemandangan? Seni bina Bangunan atau Penduduknya...


Negara yang mempunyai pelabuhan laut memainkan peranan penting dalam mempertingkat ekonomi setempat di samping menggalakkan pertumbuhan ekonomi Negara. Kesannya aktiviti perdagangan dapat diperkembangkan sehingga dapat memajukan sesebuah negara. Hal ini kerana selain daripada proses urus niaga menggunakan pengangkutan darat dan udara, pemilihan laut juga merupakan pengangkutan perdagangan yang jimat dan efektif dari segi kos.

Salah satu Negara yang dimaksudkan mempunyai banyak [pelabuhan adalah Negara kepulauan matahari terbit iaitu Jepun] yang menjadikan ia sebagai salah sebuah negara maju. Sebanyak 169 pelabuhan laut yang utama di Jepun. Saya berkesempatan melawat salah satu wilayah di Negara Jepun iaitu Hyogo yang melibatkan kawasan metropolitan terdekat Kobe dan Osaka. Kobe merupakan Bandar keenam terbesar manakala Osaka merupakan bandar metropolitan kedua selepas Tokyo. Kobe dan Osaka juga menempatkan salah satu pelabuhan laut khas iaitu Container Terminal.

Perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Kansai mengambil masa lebih kurang tujuh jam masa penerbangan. Sebelum ini memang memasang impian untuk sampai ke negara matahari terbit selepas mendengar pengalaman dari Rostinor sebagai seorang pelancong dan Sabri yang sedang melanjutkan pengajian PhD di Tokyo. Alhamdulillah. Allah is the best planner. Rezeki dapat menjejakkan kaki ke Negara Nippon akhir Oktober 2016 untuk membentangkan kertas kerja semasa persidangan IAFOR di Kobe.

Sebelum bertolak lagi, saya sudah melakukan sedikit ‘homework’ mengenai suhu dan cuaca serta tempat menarik yang boleh dikunjungi bagi melancarkan lagi perjalanan sepanjang berada di Kobe. Musim Autumn menambat hati saya setelah keluar daripada terminal utama untuk mengambil bas ke Kobe. Kehangatan cinta di kala dingin. Mungkin kata-kata itu sesuai diungkapkan mengenai cuaca sepanjang saya berada di Kobe iaitu sekitar 19-10 darjah Celsius. Sikap rakyat Jepun yang kaya dengan budi bahasa dari segi sikap, kelakuan dan tutur kata serta menghormati pelancong tidak kira apa jua warna kulit mengutuhkan lagi rasa cinta terhadap negara kepulauan Asia Timur ini.

Tempat Menarik di Kobe dan Osaka

Kobe

Perjalanan ke Kobe daripada lapangan terbang antarabangsa Kansai, pelancong boleh menggunakan pengangkutan darat seperti bas, keretapi dan pengangkutan laut dengan menggunakan feri. Saya memilih perkhidmatan bas yang disediakan di luar lapangan terbang terminal satu Kansai dengan harga 3080 yen untuk tiket pergi dan pulang. Perjalanan ke Kobe daripada lapangan terbang mengambil masa satu jam 15 minit untuk sampai ke Sannomiya Station. Terdapat beberapa tempat menarik di sekitar Kobe yang sempat saya lawati antaranya:

 Platform 6 untuk membeli tiket ke Kobe

 Sistematik - semua beg penumpang diletakkan tag

Bas dilengkapi toilet dan tidak dibenarkan untuk bercakap menggunakan telefon sepanjang perjalanan

Masjid Kobe
Masjid yang berada di Kobe ini merupakan satu-satunya masjid yang tertua di Negara Jepun yang dibina pada tahun 1935. Masjid yang terletak di Nakayamate Dori, Chuo-ku mengambil masa lebih kurang 10 minit berjalan kaki daripada Sannomiya Station, Kobe. Terdapat pembantu di dalam masjid yang boleh menerangkan serba sedikit mengenai masjid ini. Semasa perang dunia kedua, keseluruhan kawasan sekitar musnah. Malah struktur bangunan sekitar masjid turut roboh. Akan tetapi, dengan kuasa Tuhan masjid ini tetap utuh. Cuma terdapat sedikit keretakan pada dinding dan cermin tingkap pecah. Pada tahun 1995, sekali lagi Kobe dilanda musibah apabila gempa bumi hampir memusnahkan bandar Kobe. Sama seperti peristiwa perang dunia kedua, masjid ini tetap berdiri dengan kuat. Peristiwa ini mengembalikan kisah Masjid Raya Baiturrahman dan Masjid Rahmatullah semasa peristiwa Tsunami di Aceh pada tahun 2004. 
Pemandangan masjid daripada luar

Pintu Masjid

Keadaan kawasan untuk mengambil wuduk sangat bersih

Ekoran daripada negara yang bermusim air boleh dipilih sama ada sejuk atau panas

Senibina dalaman masjid

Acah-acah

Dari sudut depan

Kedai barangan halal yang diusahakan oleh penduduk dari Pakistan
kat depan kedai ada 'Visit Malaysia' lagi..

Ikano Ijinkan
Kawasan yang dikenali sebagai Kitano-cho merupakan kawasan tempat tinggal yang berbukit bukau Gunung Rokko. Kawasan ini pada awalnya adalah tempat tinggal ahli diplomat setelah pembukaan pelabuhan Kobe pada abad ke-19. Terdapat pelbagai jenis rumah yang struktur dan reka bentuk adalah daripada negara asal seperti Itali, England, Perancis, Denmark dan sebagainya. Kedudukan kawasan tumpuan pelancong ini adalah tidak jauh daripada Masjid Kobe. Alang-alang sampai di kawasan ini jangan lupa singgah di Starbucks yang menggunakan rumah reka bentuk negara barat.


Starbucks yang menggunakan rumah lama sebagai coffee shop



Pemandangan Kobe dari Bukit yang menempatkan kawasan rumah lama dekorasi dari negara barat







Kobe Port Tower
Hampir 20 minit berjalan kaki daripada Sannomiya Station, Kobe Port Tower merupakan mercu tanda Bandar Kobe. Bagi saya kawasan ini sesuai dilawati pada waktu malam. Mengapa? Kerana selain daripada Kobe Port Tower, Kobe Harboland (Mosaic) dan Muzium Maritim Kobe akan bermandikan cahaya bewarna warni.

Kobe Port Tower




Kobe Chinatown
Juga dikenali sebagai Nankinmachi, Kobe Chinatown merupakan salah satu tempat yang boleh dilawati dan merupakan kawasan atau tempat berkumpul bagi komuniti Cina. Pelbagai jenis makanan dan barangan daripada China terdapat di sini. Lalu lorong ini ingatan saya tertumpu pada Petaling Street di KL.


Sannomiya Centre Street  
Nafsu perlu dikawal apabila masuk ke kawasan ini. Barangan seperti tas tangan lelaki dan wanita dijual dengan harga yang berpatutan. Malah suit bagi lelaki yang lengkap (Blazer + Seluar + Vest) dijual dengan harga 5,000 yen sehingga 10,000 yen sahaja. Pelbagai jenis warna dan kain boleh dipilih. Bagi saya Japan merupakan kota fesyen. Manakan tidak, penduduknya daripada yang berumur lingkungan 70 tahun masih lagi bergaya dengan pakaian dan make-up bagi wanita. Manakala lelaki sudah semestinya suit lengkap.






Osaka

Sepanjang lima hari empat malam di Jepun saya juga sempat mencuri sehari untuk melawat kota metropolitan kedua terbesar selepas Tokyo iaitu Osaka. Terdapat pelbagai tempat yang boleh dilawati daripada struktur bangunan lama sehinggalah yang terkini. Antaranya ialah Osaka Castle, Umeda Sky Building, Mino Park, Namba, Dotunburi, Universal Studio Osaka.


Umeda Sky Building
Bangunan yang paling dekat dan mudah untuk dilawati adalah Umeda Sky Building. Keluar sahaja daripada Osaka Station terus nampak bangunan ini. Bayaran masuk 1000 yen untuk melihat pemandangan daripada menara ini. Berketinggian 170 meter pemandangan dari atas boleh dilihat 360 darjah.



Dotonbori - Minami (Namba)
Berdekatan dengan Namba Station, kawasan ini merupakan salah satu pusat bandar yang menjadi tarikan pelancong dan penduduka tempatan. Nak shopping atau makan? ini lah kawasannya. Manusia meremut macam semut. Itu yang boleh digambarkan. Tarikan mercu tanda utama kawasan ini adalah terhadap satu gambar lelaki 'Glico Running Man' yang tengah tengah berusaha menamatkan larian. Ada kedai makan yang buka 24 jam. Saya tercari-cari juga makanan yang boleh dimakan. Duduk dan search di [trip advisor]. Anda boleh mencuba takoyaki di [Creo-Ru Dotonbori]. Area ni pun ada jual fridge magnet yang berharga sekitar 400-500 yen.

Dotonbori di sebelah petang menjelang maghrib


Tetiba ada muka kat skrin

Menurut tripadvisor takoyaki ini boleh dimakan oleh muslim

Lelaki pujaan di Dotonbori


Osaka Castle
Daripada Osaka Station terus amik train untuk ke Istana Osaka. Station train yang terdekat dengan istana tersebut adalah Osakajo-koen. Keluar ja dah nampak petunjuk untuk ke Istana Osaka. Berdekatan dengan train station ni ada kenderaan ala-ala keretapi untuk ke Istana Osaka. Bayaran yang dikenakan adalah sekitar 300-500 yen. Kalau nak perjalanan yang lebih bermakna, jalan kaki ja. Macam-macam pemandangan boleh lihat. Toleh kanan nampak hutan batu bata. Toleh kiri sejuk mata memandang, daun pohon-pohon kekuningan musim autumn.

Istana yang dibina pada tahun 1583 merupakan salah satu istana peninggalan budaya yang masih dijaga dibawah pemerintahan Jepun. Selain itu, ia juga merupakan salah satu istana yang popular di Osaka. Harga yang dikenakan adalah sebanyak 600yen untuk menara istana.





Osaka Castle

Pemandangan di hadapan Osaka Castle

Muzium Maritim Osaka

Hard Rock Cafe Osaka

Perancangan Route:

Perancangan jalan-jalan sekitar Osaka adalah seperti berikut. Saya banyak menggunakan kaki untuk berjalan dari satu tempat ke tempat yang lain. Penggunaan train hanyalah ke tempat-tempat utama sahaja. Bermula di Osaka Station dan berjalan kaki ke Umeda Sky Building. Berjalan kaki kembali ke  Osaka Station untuk menghambil train ke  Osakajo-koen Station dan berjalan kaki ke Osaka Castle.

Setelah selesai melawat terus menapak ke Hard Rock Kafe. Mengambil train daripada Hommachi Station  ke Namba Station dan berjalan kaki ke Dotonbori. Berjalan kaki ke  Namba Station dan naik train ke Station Sannomiya untuk pulang (Kobe).

Beberapa tips yang saya boleh kongsikan adalah seperti berikut:

  • Cuaca dan Musim: Pastikan anda mengetahui cuaca dan musim ketika berada di Japan supaya pakaian yang sesuai dibawa untuk dipakai di sana. Boleh semak di [Accuweather]. Kalau dijangka hujan bawa siap-siap baju hujan plastik beli kat watson atau guardian. RM3 sahaja.
  • Route: Rancang perjalanan dan penginapan. Untuk route boleh semak di laman web [hyperdia.com] untuk mengetahui waktu terperinci train yang sesuai dan kos untuk satu-satu perjalanan. Bagi apps boleh muat turun di [Hyperdia - Japan Rail Search] (playstore) atau [Tabimori] (itunes)
  • Pocket Wifi: Penggunaan pocket wifi amat digalakkan. Boleh sewa ini [Wiyo] di Malaysia atau [Ninja Wifi] di Japan. Saya menggunakan Ninja Wifi di Japan kerana dapat voucher free selama empat hari. 
  • Makan: Makanan yang boleh dimakan adalah Onigiri Tuna atau Tuna dan Mayo yang berharga sekitar 100-110 yen yang terdapat di Seven E, Lawson. Bawa makanan dari Malaysia Brahim dan sebagainya
  • Makanan Halal di Kansai Airport: Bagi mereka yang menggunakan lapangan terbang Kansai sebagai tempat permulaan perjalanan atau pengakhiran perjalanan anda boleh makan makanan Jepun seperti Udon di Lapangan Terbang Kansai yang berada di tingkat 2 berhadapan dengan Starbucks dan balai ketibaan penumpang domestik. 
  • Drop Luggage di Kansai Airport: Bagi penumpang MAS anda boleh drop luggage di Ting 4 Lapangan Terbang Kansai bertempat di Kaunter D1. Kaunter akan dibuka tepat jam 8 pagi waktu Jepun. Bagi mereka yang menggunakan AirAsia anda boleh terus ke kaunter G untuk membuat pengesahan boarding pass dan sebagainya. Sila pastikan beg anda 7KG dan kebawah untuk AirAsia. Lebih anda kena drop luggage dengan bayaran sekitar 6000 yen bagi 10KG. 
  • Teksi: Hindarkan diri anda daripada menggunakan teksi. Hal ini kerana teksi merupakan pengangkutan awam yang paling mahal di Jepun. Naik saja belum jalan, meter dah automatik keluar 680 yen. Naik train dari Kobe ke Osaka baru 410 yen. 
  • Malu bertanya sesat jalan: Kalau tak tahu anda boleh tanya orang Jepun yang sangat sangat sangat membantu. Itu sahaja yang boleh saya katakan.
  • Hard Rock Cafe: Jika niat untuk membeli cendramata daripada Hard Rock Café,  boleh terus ke Universal Studio Osaka. Pilihan banyak di sana. 
  • Fridge magnet: kalau dapat harga dibawah 400 yen itu tolong beli ya. Ia dikira sangat murah. Kebanyakan tempat menjual 400-500 yen. Saya ada ternampak fridge magnet di Lawson yang berdekatan dengan Osakajo-koen Station dalam perjalanan ke Osaka Castle yang berharga 380 yen.
  • Surau: Kalau jalan cuci mata area Dotonbori boleh terus ke Tourist Information Centre. Situ ada surau dan toilet. Boleh la nak regang-regang kaki dulu sebelum sambung berjalan. Free wifi pun ada disitu.



 Makanan halal di Kobe. Tak jauh dari masjid Kobe



 Onigiri Tuna Mayo

 Surau berdekatan dengan Dotonbori



 Takoyaki


 Pocket Wifi Ninja

Aplikasi Tabimori di Apple Store


2 comments:

  1. Kobe beef berasal dari Kobe ke? Klo betul next time kne cari Kobe beef halal klo g sane ;p

    http://www.fatindays.com

    ReplyDelete
  2. Free Slots Online | Free Slot Machine Games by ProTip
    Free Online Slot 메리트 카지노 Machine Games by ProTip - 솔카지노 Play Online Slot Machines by ProTip. List 예스 벳 of free 우리 카지노 총판 slot machine games and online casinos 빅 카지노 with real money

    ReplyDelete

Comment