Monday, October 17, 2011

Petua meredakan demam denggi.. cuba try test! untuk yang kena la.. jangan cuba try test untuk cari demam denggi :P

 Buku Laporan!


nih cita dua minggu lepas kes demam denggi yang menyerang aku dan dua orang rakanku.. kawan aku si fifi dan dun siap masuk spital lagi.. fifi masuk spital Selayang si dun spital kuala kangsar.. akibat daripada platlet darah yang jatuh merudum sampai 16 dia kena transfer naik ambulance ke spital taiping.. siap masuk ICU lagu dun.. hadoiii.. aku tak tau la kena kat mana nyamuk jahat tu..sama ada di UM atau di Bangi.. sebab kitaorg bertiga tido kat dua tempat ni dalam minggu kena tu..

aku hari pertama demam denggi platlet darah aku 98.. kalau nak diikotkan spital lain kena tahan dah.. tapi spital Putrajaya dia macam relakss skit.. tapi yang gelabahnya aku.. sebab dua lagi kawan aku masuk spital.. takot gak.. tak pernah kena.. jadi kita tak tau hari2 mendatang tu camna.. keesokan g check turun lagi 94.. hah! lagi la gelabah.. esok tu lagi turun 90.. punggaaaaaaaaaaaaaaahh..

"dik, terlalu pekat darah awak, tambah air nak?" - doktot comellll

"apa yang terbaik untuk saya, saya terima ja Dr" - ayat pasrah dari aku..

jadi kena la tambah air.. dua jam gak. lepas tambah balik.. itu tambah air.. bab check darah.. hari-hari aku kena amik darah.. banyak kali juga yang kena cucuk banyak kali.. sebab darah tak kluar... sakitnya! aku sampai cakap..


"nurse, cari betul-betul ya.. saya dah tak tahan dah ni.. tiga kali dah ni cucuk tak kluar darah"


"awak jangan takut, nanti darah tak kluar" kata nurse


see.. aku juga yang salah kan..takut katanya.. padahal nurse tu cari urat tak betul.. nurse hari-hari lain yang tua2 skit sekali cucuk jer dapat.. huhuhuhu.. itu la kan.. orang kata orang yang lebih tua ni banyak makan minum hirup garam lebih banyak dari yang pucuk muda nih..


itu bab darah berbalik bab kena amik air.. tiga kali juga.. hadoiii.. MA tu siap kata


"dik, ko pakai pendinding ke?, darah ko asyik tak kluar jer.. urat ko asyik lari ke"


gilo... takde maknanya.. aku pakai susuk jer.. susuk tulang.. kah3.. hari seterusnya jatuh lagi platlet 78.. dah semakin gerun da aku... kawan aku si fifi dan dun call.. dorang dah sihat walafiat dah.. aku jer yang baru nak sibuk2 cari ubat.. dorang bagi tips makan sup ketam dan juga air la.. denggi ni ubat dia minum air jer.. dan banyak berdoa kepada Allah.. minum je air sebanyak yang mungkin.. sebab virus-virus tu akan keluar bersama air kencing.. yang bab sup ketam tu aku tak pasti.. mungkin kena buat satu research "Kaitan Sup Ketam Meningkatkan Platlet Darah".. Alhamdulillah.. keesokan aku g check platlet terus naik 126.. dan terus naik lagi 172 kot.. melebihi tahap normal 150.. nak jer aku hip2 horey!


hadoi... pengalaman yang mungkin takkan dilupakan.. sakit wooo... MC aku seminggu.. skg aku dah start keja.. jadi update blog ni lambat skit.. tambah pulak bos aku ni skema bebenor.. nak buka tenet pun salah undang-undang katanya.. guna untuk persendirian.. akur jelah.. biasalah gomen.. tapi aku buka gak.. keteqaq.. banyak masalah juga aku kat tmpt keje tu.. kena story mory gak.. kata bos aku,


"saya tau budak degree ni memang banyak cakap dan suka melawan skit"


puloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooook!

2 comments:

  1. air 100 plus pon boleh jdik ubat demam denggi..anehkan tp tu saranan doctor yg injek vaksin kat bumper blakang aku..huhu

    ReplyDelete
  2. mkan la ubat ikut time..nasib baik dh siahat.lame tak hupdate
    dah click iklan juga. hhe weee

    ReplyDelete

Comment