Wednesday, February 16, 2011

Amazing Padang, Indonesia: Istana Besar Pagaruyung




seawal 630 pagi bersamaan 13 Feb 2011, sudah berada di LCCT untuk perlepasan.. lepas je subuh terus masuk balai perlepasan, pada awalnya nak breakfast dulu tapi dah dengar announcement untuk masuk ke pesawat.. terus saja berbaris.. pesawat jam 750 pagidari LCCT mengambil masa lebih kurang 1 jam 10 minit untuk sampai ke Lapangan Terbang Minangkabau, Padang, Indonesia..



sampai di Airport Padang jam 8 pagi waktu tempatan indonesia.. Indonesia awal sejam dari Malaysia.. keluar saja dari airport Diah (rakan di Padang) dan sepupunya Kak Ayu sudah menunggu.. terus naik kereta dan rencana perjalanan seterusnya.. tempat pertama aku dibawa melawat ke Istana Besar Pagaruyung..



bapak besar giler istana ni.. kata Diah dalam istana ni diduduki oleh beberapa keluarga.. sebab tu la besar.. memang gedabak la.. dari Lapangan terbang ke Istana ini mengambil masa 2 jam 30 minit.. jalan berbukit bukit macam nak pergi cameron.. boleh bayangkan? ngeh3..


pada awalnya Istana ni dalam gambar sebelah kanan.. tapi tahun lepas kalau tak silap tahun lepas terbakar.. dan sekarang baru dibina semula..


wajib pose..







dalam kawasan Istana ada beberapa pondok seperti tempat simpan kuda, simpan padi dan sebagainya.. gambar atas ni tempat simpan padi.. tempat penyimpanan ni pun besar-besar juga.. kalau perhatikan betul-betul gambar atas nih.. kat bawah pondok tu ade orang.. boleh bayangkan??

8 comments:

Comment